Påske, forår og børnebogsklassikere

AnemonerHvor er det skønt med lyset, påsken og de nye små forårsblomster, der pibler op alle steder!

Det giver ny energi til alting. Selv putteritualerne og højtlæsningen kan få et pust af energi og inspiration.

Hvis inspirationen til at give sig i kast med nye børnebøger udebliver, så kan du starte forfra og tænke over, hvilke uvurderlige litterære guldskatte dine børn skal have med sig i rygsækken gennem livet. Du husker sikkert selv de fantastiske bogoplevelser, du fik med i din egen rygsæk. Nu har du mulighed for at give det videre til dine børn.Noah i skoven

Derudover er der det fantastiske samvær om en historie. Man får et helt særligt fællesskab, hvis man følger en historie sammen, hvor man kan tale om historien og komme med gæt på, hvor historien begiver sig hen næste gang, der bliver læst højt.

Samvær med forældre om en god historie kan slå ethvert spil på ipad’en, vil jeg vove at påstå. Ipad’en kan være udmærket underholdning og læring i begrænsede mængder. Men samvær og fællesskab om en historie ved højtlæsning er både hyggelig, lærerig og skaber særlige bånd til dine børn. Ligesom alle, der har set den samme serie i fjernsynet har et særligt fællesskab, får vi et godt samtaleemne med vores børn, og vi får lov at genopleve de skatte, vi selv har fået med i vores barndom, og kan pludselig se andre lag i historien, end vi kunne, da vi var børn.

God litteratur tåler mange gensyn. Hvis man vil læse mere om de gavnlige effekter af oplæsning og børns litterære oplevelser, kan man bl.a. læse noget af Torben Weinreichs forskning (han er professor i børnelitteratur og har bl.a. skrevet Børnelitteratur mellem kunst og pædagogik).

Men jeg vil gerne give praktiske forslag til, hvilket guld man kan putte i sine børns rygsæk. Selvfølgelig er det altid en god idé at begynde med nogle af de bøger, man selv var glad for i sin barndom. For børn bemærker lynhurtigt den glød vores stemmer får, når vi viser dem noget, der betyder særlig meget for os. Og jeg er sikker på, at de altid bliver glade for og beærede over at lære deres forældre bedre at kende. En vigtig del af kærligheden er at dele ting, der betyder noget. Man skal selvfølgelig tænke på børnenes alder og personlighed, i forhold til hvor svært tilgængelig og dramatisk historien er. Men passioneret formidling bliver som regel modtaget med kyshånd.klassikere2

Når du så er færdig med at læse det, du selv var glad for som barn, hvad kan I så gå i gang med? Her kommer en liste med ideer til 4-6-årige. Du har sikkert hørt om eller kender de fleste bøger på listerne, for det er absolut klassikere, og der er selvfølgelig mange, mange flere. Børnelitteraturens skatkammer er efterhånden uendeligt stort.

Gode klassikere til 4-6-årige:

  1. Amaliebøgerne af Russell Hoban: Der er fire bøger om grævlingeungen Amalie. Og til trods for at Amalie er en grævling, er hun et virkelig godt billede på et barn i 3-5 års alderen. Det handler både om kræsenhed, problemer med at falde i søvn og det svære ved at blive storesøster.
  2. Alfons Åbergbøgerne af Gunilla Bergström: Behøver vist ikke nærmere introduktion. Historierne om Alfons og hans dejlige far er virkelighedsnære og varme. Ethvert barn kan relatere til de små hverdagshistorier og problemer, som altid har en god og forløsende slutning, man sover godt ovenpå.
  3. Alle vi børn i Bulderby af Astrid Lindgren: Vil man starte på Astrid Lindgren er Alle vi børn i Bulderby en god begyndelse med små historier om de 7 børn i Bulderby, der ikke er alt for dramatiske men utroligt charmerende. Derefter kan man jo fortsætte med Pippi, Grynet, Emil og Karlson på taget, hvorefter Ronja Røverdatter, Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte lige bliver en tand mere spændende og farlige på den gode måde.
  4. Den glade løve af Louise Fatio: Der er tre bøger om den elskelige glade løve, der kommer ud på spændende eventyr. Historierne er livskloge og handler bl.a. om ensomhed og gensidig forståelse. Budskaber, der slet ikke er outdatede til trods for dens 61 år på bagen.klassikere4
  5. Hvor højt tror du, jeg elsker dig? Af Sam McBratney: Denne søde lille klassiker handler om kærligheden mellem forældre og børn. Og hvilket bedre budskab at falde i søvn på, end at man er elsket til månen og tilbage igen?
  6. Peter Pedal af H. A. og Margaret Hey: Hvem kender ikke den skønne lille abe, der altid kommer til at lave ulykker, fordi han er så nysgerrig? Børnene kender ham nok allerede fra de små tegnefilm om ham, men bøgerne må ikke glemmes. Deres sproglige finurlighed og stemningerne er både nostalgiske og holder til alle tider.
  7. Vitellobøgerne af Kim Fupz Aakeson: Denne nyklassiker om drengen Vitello er et nutidigt svar på Emil. Det er måske lidt nemmere for børnene at se det frække i at komme til at ridse en bil, end at spise al maden i fadeburet. Emil holder stadig, men det gør Vitello bestemt også. Og er der noget bedre end at gyse over dem, der er frækkere end en selv?
  8. Pigga, Gysse og den lille ven af Lena Anderson: Jeg har taget denne bog med for at give et godt eksempel på en velfungerende bog på rim. Disse rim ligger godt i munden, hvilket er en fryd for enhver oplæser. Rim og remser er i øvrigt meget sprog- og læsestimulerende. Og så er det bare sjovt, når noget rimer.
  9. Guldlok og de tre bjørne af Emma Chichester Clark: De klassiske eventyr er også uvurderlige at have med i baggagen. Det er jo en stor del af det fundament, vores kultur bygger på. Denne udgave af den frække lyshårede pige og de tre bjørne er charmerende og hyggelig. Andre gode eventyr til aldersgruppen, der matcher i længde og sværhedsgrad, er Rødhætte, De tre små grise, De tre bukke bruse og Prinsessen på ærten. Men når man først er kommet i gang med eventyrene, er der jo et hav af skatte, der ligger og venter.
  10. Jakob og Joakim af Jørgen Clevin: Hvis vi troede, at dialogisk læsning var noget nyt, har vi glemt disse klassikere af den fantastiske Clevin. Man må ikke snyde sig selv for barnets glæde ved at trykke på dørklokken eller tænde lyset og løse mange fine opgaver hos drengen Jakob og elefanten Joakim.
  11. Peddersen og Findus af Sven Nordqvist: Hvordan kan man lave spændende, sjove og vedkommende historier om en gammel mand og hans kat ude i den svenske ødemark? Det kan man, hvis man hedder Sven Nordqvist og både skriver og tegner så virtuost, at børn og voksne må grine og pege igen og igen.
  12. Mor Muh og Krage af Jujja Wieslander: Vi fortsætter i den humoristiske genre. Mor Muh er det levende bevis på, at alt er muligt for den, som tror. Til trods for at den evige pessimist Krage forsøger at overtale hende til at holde sig til bare at være ko, begiver Mor Muh sig ud i projekter som at rutsje, cykle og læse med ukuelig optimisme. Det kunne vi alle lære noget af.
  13. En flodhest i huset af Ole Lund Kirkegaard: Hvis man gerne vil introducere sine børn for Ole Lund Kirkegaards finurlige og altid morsomme univers, er en flodhest i huset et godt sted at starte. Den er ikke så lang og er ledsaget af flere tegninger i hans skønne skæve streg. Men pas på! Man får hurtigt lyst til mere. Og så har han jo heldigvis skrevet en række andre bøger, man kan fortsætte med.
  14. Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lagt en lort på dens hoved af Werner Holzwarth (illustreret af Wolf Erlbruch): Har man på noget tidspunkt haft en 5-årig i huset, ved man, at der er en periode, hvor det sjoveste i verden er ordet prut. Denne lille klassiker er et begavet og smukt illustreret bud på at imødekomme den 5-åriges humor, som vi andre jo også stadig gemmer på et sted. Illustratoren Wolf Erlbruch har i øvrigt skrevet og illustreret en perlerække af andre smukke billedbøger om skæve eksistenser som Solsorten Fru Meier og De hæslige fem.klassikere3
  15. Historien om det røde æble af Jan Lööf: Som rosinen i pølseenden vil jeg fremhæve den fine lille historie om det røde æble, der kan more ethvert barn, som kan følge de årsager og konsekvenser, historiens egne personer ikke kan gennemskue.

Fortsættelse følger snart med en liste til de lidt ældre børn. Nu må vi alle ud og nyde det spirende forår.påske

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *